Äänieristysovet

 

Asutko liikenne- tai lentomelualueella? Tai ehkä haluat muista syistä panostaa ovesi äänieristykseen?

Yhdyskuntarakenteemme muuttuessa urbaanimmaksi, rakennuksia kaavoitetaan ja rakennetaan jatkuvasti enenevissä määrin lähelle melua tuottavia toimintoja, kuten maantie- tai lentoliikennettä. Tarve rakennuksen ääneneristykselle on siten kasvanut ja ääntä eristävien ovien merkitys kodin ääniympäristön hallinnassa kasvaa vuosi vuodelta. Usein rakennusmääräykset edellyttävät ääniluokitellun tuotteen asentamista kohteeseen. Monesti kuluttaja myös oma-alotteisesti haluaa panostaa asuinmukavuuteensa, tavallinen luokittelematon ulko-ovi kun ei ole mikään erityisen hyvä ääntä eristämään.

Kuluttajat ja ammattimaiset ostajat odottavat meiltä suorituskykyisiä tuotteita äänieristyksen suhteen ja se on aivan oikein- vain paras on kyllin hyvää, kun ulko-oviremonttiin ryhdytään tai omaan uuteen taloon valitaan sen kruunua: sisäänkäyntiä.

Ulko-ovet äänieristyksellä

Saat jokaisen Päijänne-ovi ulko-oven myös ääniominaisuudella!

Laboratoriotestissä ovillemme on mitattu umpinaisena Rw 43 dB ja liikennemeluarvo Rw + Ctr 38 dB. Lasiaukollisille ovimalleille vastaavat arvot ovat Rw 42 dB ja Rw + Ctr 37 dB.

Sanastoa

Desibeli (dB) Äänenvoimakkuutta kuvaava suhdeluku. Desibeliasteikko on logaritminen. Se tarkoittaa, että äänenpaineen kymmenkertaistuminen tuntuu aina yhtä suurelta muutokselta: kasvu sadasta tuhanteen tuntuu yhtä suurelta kuin kasvu kymmenestä sataan. 

Taajuus (Hz) Taajuus vastaa kuultavan äänen korkeutta ja sen yksikkö on hertsi. Matalat taajuudet kuullaan matalina ääninä ja korkeat taajuudet korkeina.

Ilmaääneneristävyys R (dB) Ilmaääneneristävyys kuvaa rakenteen kykyä eristää ilmassa siirtyvää ääntä rakennuksen eri tilojen välillä, kuten ulkotiloista asuntoon sisälle, taikka asunnosta toiseen. Ilmaääneneristysluku Rw (dB) on laboratoriossa mitattu.

Painotustermi Ctr ottaa huomioon tieliikennemelun puheäänestä poikkeavan luonteen. Tie-, juna- ja lentoliikenteestä aiheutuu alemmille taajuuksille painottuvaa matalana aistittavaa ääntä, jota vastaan rakennuksen rakenteiden ääneneristävyys ei ole koskaan yhtä hyvä, kuin jos äänentaajuus olisi korkeampi. Ctr-termi painottaa laboratioresteissä näitä liikenteen taajuuksia, jotta rakenteen ilmaääneneristävyyttä voidaan paremmin arvioida nimenomaan tätä kyseistä ympäristössä olevaa melua vastaan.

 
Anne Sirenietusivu